Główną
arterią komunikacyjną przecinającą Osiedle Krzyżowniki-Smochowice w Poznaniu jest ulica Jana
Henryka Dąbrowskiego. Ale przecież nie zawsze gen. Dąbrowski był jej patronem.
Przyjrzyjmy się zatem historii ulicy pod kątem jej zmieniających się nazw.
Ul. Dąbrowskiego na obszarze Krzyżownik-Smochowic |
Obecna
ul. Dąbrowskiego została wytyczona przez władze pruskie w 1828 r.
jako szosa pocztowa łącząca Poznań z Berlinem i była nazywana Berliner Chausse lub Poststraße.
W 1900 r., gdy
włączono Jeżyce do Poznania i granica miasta przesunęła się z wałów fortecznych
(na wysokości dzisiejszego Mostu Teatralnego) do północnego-zachodniego krańca poligonu w Ławicy
(dzisiejszych ulic Margonińskiej i Wyrzyskiej), poznański odcinek drogi zyskał nazwę
Grosse Berlinerstraße; nazwa
drogi poza miastem nie uległa zmianie. Oczywiście polscy mieszkańcy tych okolic nie używali nazwy niemieckiej,
ale mówili o niej jako o „trakcie pniewskim” lub po prostu „drodze na Pniewy”
(o tym, jak przebiegały granice Poznania w czasach od 1900 r. można przeczytać
klikając tutaj).
Po
odzyskaniu niepodległości i polonizacji nazw ulic Große
Berlinerstraße została
przemianowana na ul. Dąbrowskiego (19 sierpnia 1919 r.) – nazwa
nie miała na celu jedynie uhonorowania twórcy Legionów Polskich walczących u
boku napoleońskiej Francji, ale także wspomnienie faktu, że w 1806 r. właśnie tą
drogą gen. Jan Henryk Dąbrowski przybył do Poznania, którego mieszkańcy chwycili za broń przeciw Prusakom (otóż to, w 1806 r.
wybuchło pierwsze zwycięskie powstanie wielkopolskie). Droga na odcinku
pozamiejskim, na obszarze ówczesnej gminy Tarnowo Podgórne (zaczynającej się w
Smochowicach), została nazwana ul. Skwierzyńską. Dlaczego nie „Pniewską”, skoro
taka potoczna nazwa już funkcjonowała? Za Pniewami droga ta rzeczywiście
prowadziła do Skwierzyny, ale nie tylko o to chodziło – zdaje się, że stała za
tym chęć wspomnienia miasta, którego w 1919 r. nie udało się opanować powstańcom
i które pozostało w granicach Niemiec jako Schwerin
an der Warthe.
W
1939 r., po włączeniu Poznania do III Rzeszy Niemieckiej ul. Skwierzyńską
przemianowano na Karinstraße a ul. Dąbrowskiego na Saarlandstraße.
W 1940 r., pomimo
przyłączenia gromady Krzyżowniki do Poznania tym dwóm ulicom nie nadano wspólnej nazwy.
W
1945 r. przywrócono przedwojenne nazwy Skwierzyńska i Dąbrowskiego. Po sześciu
latach, 15 kwietnia 1951 r. uchwałą Miejskiej Rady Narodowej w Poznaniu przyłączono
ul. Skwierzyńską do ul. Dąbrowskiego, a następnie ul. Dąbrowskiego przemianowano
na… ul. Dąbrowskiego, tyle że z Jana Henryka – napoleońskiego generała, na
Jarosława – rewolucjonistę i dowódcę Komuny Paryskiej. Stało się tak w ramach
usuwania patronów „obcych ideologicznie, a nawet wrogich idei
ustroju socjalistycznego, oraz stanowiących nieraz smutne pamiątki po
niechlubnej pamięci okresie faszystowsko-kapitalistycznym”.
Co
ciekawe, o takiej zmianie zwykli mieszkańcy mieli się dowiedzieć dopiero po 27 latach, w 1978 r., gdy Miejska
Rada Narodowa wprowadziła obowiązek umieszczania na tablicach z nazwami ulic obok
nazwisk patronów także ich imion. Niektórzy mieszkańcy Smochowic byli nieco
zdziwieni. Jeden z moich krewnych zapamiętał z tamtych czasów taką rozmowę pomiędzy dwoma
pasażerami czekającymi na autobus na przystanku przy ul. Tatrzańskiej:
„– Widziałeś, powiesili nową
tablicę [z nazwą ulicy].
– To generał Dąbrowski nie był
Henryk tylko Jarosław?
– Ten z hymnu to był Jan. Jan Henryk. Jak
Dąbrowski do Poznania po szwedzkim zaborze…
– Chyba Marsz, marsz Dąbrowski?
– No też. Ale jego imienia i tak tam nie ma.
– Może miał w dowodzie Jarek, a wszyscy
mówili Janek. Moja ma w dowodzie Cecylia, a wszyscy mówimy Czesia. I z tego też
same kłopoty, bo dzieciaki wszędzie podają imię matki: Czesława”.
W 1990 r. Rada Miasta przywróciła
ulicy jej patrona z lat 1919-1951 – Jana Henryka Dąbrowskiego. I
taki napis do dziś widnieje na tablicach.
Warto
dodać, że przebiegająca przez dzisiejsze osiedle ul. Dąbrowskiego w II Rzeczpospolitej miała status drogi pierwszej klasy, podczas okupacji niemieckiej
była częścią Reichstraße 114, po II wojnie światowej była drogą o statusie szosy
głównej, w latach 1962-1985 była częścią drogi międzynarodowej E-8, później
drogi krajowej nr 2, a od 2005 r. drogi krajowej nr 92.
(źródła:
Cellier E., Powiat poznański pod względem dziejowym, Poznań 1887; Gąsiorowski
A., Nazwy poznańskich ulic. Przemiany i trwanie: wieki XIV-XX., w: Kronika
Miasta Poznania nr 3-4/1952; Zalewski Z., Nazwy ulic w Poznaniu, Poznań 1926; zbiory map i planów poznania w: Cyfrowe
Repozytorium Lokalne Poznań)