Aż do połowy lat 50 XX w. do
Krzyżownik nie docierała komunikacja miejska. Mieszkańcy, aby przyjechać do
centrum Poznania musieli korzystać z autobusów Państwowej Komunikacji Samochodowej
kursujących na trasie z Tarnowa Podgórnego, albo korzystać z trolejbusu,
którego najbliższy przystanek znajdował się obok koszar na ul. Lotniczej, a od
1948 r. na ul. Santockiej (wpis dot. trolejbusów można przeczytać klikając
tutaj).
Autobus Star 52 |
Autobus ZIS 155 |
Autobus San H100 |
Autobus Jelcz 272 Mex |
1 czerwca 1973 r., w związku z
likwidacją ostatnich połączeń trolejbusowych, których numery zaczynały się od
100 (do Smochowic kursowały trolejbusy linii 103) i w celu zwiększenia zakresu
numeracji linii miejskich, nastąpiło przenumerowanie linii podmiejskich z
przedziału 81-88 na przedział powyżej 100. Biegnąca przez Krzyżowniki-Smochowice
podmiejska linia 82 otrzymała nr 102.
Autobus Jelcz 021 |
W 1979 r. linię nr 61, dotąd biegnącą do Pasrskiego, skrócono; odtąd jeżdżące nią autobusy dojeżdżały tylko do Krzyżownik, gdzie na wysokości dawnego folwarku miały przystanek końcowy (zlikwidowano również linię wariantową 61 bis). Od tego czasu Psarskie z Ogrodami łączyła linia nr 86.
Latem 1981 r. pasażerowie linii nr 61 mogli przetestować autobus przegubowy Ikarus; węgierskie autobusy rozpoczęły regularne kursy do Smochowic i Krzyżownik w październiku tamtego roku, a zakończyły 26 lat później zastąpione przez niskopodłogowe autobusy marki Man, a następnie Solaris.
Autobus Ikarus 260 |
W 1987 r. linia nr 86, dotąd
łącząca Ogrody z Psarskim, została przedłużona do Kiekrza, który w tym samym
roku został przyłączony do Poznania. Niewielkiej zmianie uległ przebieg linii
nr 86, która odtąd przecinała osiedle ulicami Santocką i Sianowską do
Krzyżownik.
W 1991 r. MPK wprowadziło
wariantową linię nr 86 bis kończące bieg w Psarskim (linia ta funkcjonowała
zaledwie kilka miesięcy).
W 1991 r. miasto Poznań podjęło
decyzję o zaprzestaniu dotowania linii podmiejskich. W związku z tym
podpoznańskie gminy rozpoczęły tworzenie własnych przedsiębiorstw komunikacyjnych.
Likwidacji ulegały linie podmiejskie 114 (do Rokietnicy) i 122 (do
Przeźmierowa), a linia 102 kursowała nadal, ale już jako prywatna. W tym samym roku miasto uruchomiło nocną komunikację autobusową; z Kaponiery do Smochowic i Krzyżownik rozpoczął kursowanie autobus linii N39 (we wrześniu 2004 r. jego numer został zmie9niony na 239).
Od tamtego czasu przez blisko
ćwierć wieku przez Osiedle Krzyżowniki-Smochowice kursowały dwie linie
miejskie: linia nr 61 łącząca Ogrody z Krzyżownikami, której trasa biegła
ulicami Dąbrowskiego i Słupską, oraz linia 86 łącząca Ogrody i Kiekrz, która
biegła ul. Dąbrowskiego, Santocką, Sianowską, Słupską, Chojnicką do ul. Wilków
Morskich.
Zmianę przyniósł dopiero rok
2014, kiedy 1 lipca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zlikwidowało linię nr
86 łączącą Ogrody z Kiekrzem i uruchomiło linię nr 56 biegnącą po tej samej
trasie, ale tylko do Krzyżownik. Od tamtej chwili pasażerowie dojeżdżający do
Kiekrza są obsługiwani przez wyznaczone autobusy linii nr 61 oraz autobusy
linii nr 833 należące do gminy Rokietnica i kursujące w Poznaniu w ramach
porozumienia z Zarządem Transportu Miejskiego.
(źródła: Grzywacz M., Kirych A., Komunikacja Masowa w
Poznaniu w latach 1945-70, w: Kronika Miasta Poznania 1974 nr 4; Marchwicki J.,
Nadolski E, Sto lat komunikacji miejskiej w Poznaniu (1880-1980); Wojcieszak
J., 12o lat komunikacji miejskiej w Poznaniu, Poznań 2000; Cyfrowe Repozytorium Lokalne Poznań; http://www.pozbus.kdr.pl/TPBUS/TPBUS_historia.html [dostęp: 4 marca 2015])